שתף

נפש בריאה בגוף בריא

16:02 06.08.2023 | מערכת האתר

מה חדש ברחובות

כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו, יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש
על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי

האדם הנו יחידה אחת של גוף ונפש. הנפש החושבת והחשה, והגוף שנע וחווה חוויות, מהווים יחידה כוללת השואפת לאינטגרציה. עוד בימי רומי העתיקה, נטבע הפתגם "נפש בריאה בגוף בריא" כשהכוונה היא לטיפוחו וחיזוקו של הגוף כתנאי חשוב לבריאותה של הנפש.

 

לפני שאנחנו מתחילים את מרוץ החיים הכולל גם מצבי לחץ, התמודדויות בלתי פוסקות מתח וחרדה כדאי להתרווח, לקחת נשימה עמוקה ולהבין את ההשלכות שיש לפעילות הגופנית על נפשנו.


פעילות גופנית גורמת לעליה במצב הרוח והפחתה של מתח וחרדה, בזמן ולאחר ביצוע הפעילות. קיים גם שיפור ניכר בתחושת היכולת האישית - "אני מסוגל/ת ליותר", וכתוצאה מכך גם עליה בביטחון העצמי, דבר המשפיע ישירות על כל תחומי החיים. השינה איכותית ורגועה יותר ומאפשרת תפקוד יותר יעיל וריכוז ביום שלמחרת, מה שמוביל כמובן לקבלה והתמודדות טובה יותר עם פיתרון בעיות ולחצים בעבודה לדוגמה. ואם כל היתרונות הללו אינם מספקים, הרי שיש גם שיפור בדימוי העצמי - כתוצאה משיפור היציבה והמראה החיצוני.

 

 

לפעילות גופנית יתרונות פיזיים רבים וידועים המובילים לגוף בריא, נושם, חזק ומתפקד במיטבו, אולם, יחד עם זאת חשוב מאד להכיר גם באספקטים הנפשיים והפסיכולוגיים המתלווים לפעילות זו. התמורה המיידית של פעילות גופנית היא תחושה של חיות ובריאות בגוף, וכאשר הזרימה הגופנית מתחדשת האדם חווה גם התחדשות פנימית ויכולת גבוהה יותר.

 

הפעילות הגופנית תורמת ליצירת אנרגיה גופנית חיובית המיושמת גם בפעולות יומיומיות אחרות וכן בתפקודה של האישיות עצמה. תנועה ופעילות גופנית משפרות את דימוי הגוף, את המודעות הגופנית, את ההערכה העצמית ואת האנרגיות, כך שלמעשה היא תורמת להרחבת נפשו של האדם ומשפיעה גם על התפתחות וצמיחתו. בתקופת החיים המודרניים שלנו, פעילות גופנית הינה הדרך היעילה והטבעית ביותר להגביר אנרגיה ולהוריד מתח.


פעילות גופנית מספקת תוצאות מהירות ומהימנות להורדת מתחים ולשיפור מצב הרוח. כל סוג של תנועה תורם להפעלת מערכת השלד והשרירים ולהורדת המתח. כתוצאה מכך עולה רמת העוררות,ואני חשים באנרגיה מוגברת, המסייעת לנו לתפקד באופן יעיל יותר ואובייקטיבי יותר, גם מבחינת קבלת החלטות קוגניטיביות.

 

קיים קשר הדוק בין מודעות גופנית והערכה עצמית. ככל שהמודעות הגופנית גבוהה – האדם לומד לקבל את עצמו באופן מציאותי ובצורה חיובית יותר. מחקרים הוכיחו שפעילות גופנית משפרת את הדימוי העצמי ובכך תורמת לבריאות הנפשית. היא שוברת את שגרת היום, מוציאה אותנו ממצב של חוסר פעילות ומעוררת בנו תחושה של עשייה חיובית. כל אלה משפיעים כמובן על מצב הרוח הכללי ומסייעים להפיג תחושות של דיכאון קל וחרדה. השליטה בגוף, שהיא תוצאה של פעילות גופנית, משפרת תהליכים של קבלת החלטות ותורמת ליכולת חשיבה בהירה וצלולה.

 

הפעילות הגופנית האירובית מאפשרת הסחת דעת מגורמי סטרס וגורמת לתחושה חיובית. פעילות אירובית גורמת לעלייה בטמפרטורת הגוף שבעקבותיה חלים שינויים בהפרשת הורמונים שגורמים לשינוי במצב הרוח.
הפעילות הגופנית האירובית משחררת חומר בשם בטא-אנדורפין, המופרש במוח ומגיע למרכזים שיוצרים אפקט מרגיע וכן גורם להנאה והתמכרות.
בנוסף, המאמץ הגופני גורם לעליה ברמת חומרים מוליכים במערכת העצבים, בשם נוראדרנלין וסרוטונין, שהם בעלי השפעה מכרעת על מצב הרוח.
כמו כן, בעת פעילות גופנית קיימת הסחה מהבעיות המטרידות אותנו ביום-יום וקיים "פסק זמן", הגורם להורדת הלחץ והמתחים המצטברים כמו גם ההנאה מעצם ההצלחה בביצוע פעילויות גופניות, מעלה את מצב הרוח.

 

לסיכום, ניתן לראות שהפעילות הגופנית עוזרת להגיע לתחושת הרמוניה עם הגוף. המתעמל מרגיש פחות מוגבל ויותר גמיש וחופשי בתנועותיו, דבר המשליך גם לגבי האישיות שהופכת זורמת שלמה ומאוזנת יותר.

 

עידן הכושר - מאמן לאורח חיים בריא

050-9889049
 

© אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם צילום שיש לכם זכויות בו, אתם ראשים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו. צור קשר

שתף

לוח ארועים

לכל הקופנים

קופונים

Loading...